تفسیر دعای روز پانزدهم ماه رمضان
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۷۲۸۶
در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خضوع و خشوع همانند ظرفی است که انسان به وسیله آن به جمعآوری رضا و خشنودی خداوند میپردازد و تکبر چون ظرفی است تو خالی که هیچ چیزی در آن جز غرور و تکبر جای نمیگیرد.»
به گزارش خبرگزاری برنا؛ شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان به شرح ذیل است :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین»
«خدایا در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود ای ایمنی دلهای ترسان.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرق خضوع با خشوع و مراتب آنها
خواسته اول این است که از خدا میخواهیم طاعت خاشعین را به ما عطا کند، یعنی طاعت کسانی که خشوع دارند و با آن حال، خدا را عبادت و اطاعت میکنند و در دومین بخش از دعا میگوید: «به من شرح صدر عطا کن؛ سینهِ گشاده به من عطا کن به سبب انابه و رجوع مخبتین.» معنای مطلبی که در اینجا باید بگوییم فقط معنای «خاشع» و معنای «محبت» و معنای «انابه» است. «خاشعین» جمع «خاشع» و به معنی خشوعکننده است.
ما خودمان هم در مورد عباداتمان میگوییم، نماز باید درحال خشوع و خضوع باشد. «خشوع و خضوع» هر دو به معنای فروتنی و تذلل و خواری به خرج دادن در مقابل یک بزرگی است. خشوع یا خضوع نزد خدا، یعنی تذلل و خواری به خرج دادن و فروتنی کردن در نزد او. درحال عبادت در خضوع، این فروتنی و تذلل اشاره به اعضا و جوارح است؛ یعنی، انسان با اندامهای خود ابراز تذلل و فروتنی میکند. مثل تعظیم کردن، به خاک افتادن، سجده رفتن و گردن کج گرفتن، اینها تذلل است یعنی انسان با این کارها در مقابل آن بزرگ میخواهد کوچکی به خرج بدهد، همانگونه که در مقابل سلاطین و شاهان میگفتند شخصی پیش سلطان به خاک میافتد ـ یا فرض کنید دستش را ببوسد و یا پایش را ببوسد ـ اینها را خضوع میگویند؛ که فروتنی با اعضاء و جوارح نسبت به خداست.
همینطور است درحال نماز که انسان باید به حال انکسار بیفتند، نگاهش بر موضع سجده باشد؛ باصطلاح به این طرف و آن طرف نگاه نکند و یا درحال نماز به حرفهای دیگران گوش ندهد. اینها و چیزهایی از این قبیل، از مصادیق «خضوع» در برابر خداوند هستند.
«خشوع»، تذلل در دل است، یعنی انسان در ته دل، خودش را در مقابل دیگری کوچک میبیند و واقعاً کوچکی میکند.
چون کوچکی با اعضاء و جوارح ممکن است که از باب اجبار یا از باب ترس یا به خاطر چیزهایی نظیر اینها باشد. مثلاً کسی که نسبت به شاهان خضوع و فروتنی میکند، شاید در دلش اینجور نباشد که دوستش بدارد، یا او را بزرگ بداند، شاید او را پستتر از همه کس و خود را بزرگتر از او بداند. ولی به حسب ظاهر، تذلل و فروتنی میکند.
ولی اگر ما، در دلمان واقعاً او را بزرگ و خودمان را کوچک بدانیم و در دل و باطنمان نسبت به او احساس کوچکی و فروتنی بکنیم، این حالت را خشوع میگویند.
البته در مقام عبادت، خضوع هم باید باشد؛ یعنی به حسب ظاهر همان سجده و رکوع رفتن و تکبیر گفتن که انسان از طریق این چیزها در نزد خشوع قلبی است که انسان باید در دلش خدا را عظیم بداند و در دلش، خود را پیش خدا ناچیز و ذلیل و خوار و فقیر الیالله بداند و فروتنی بکند. حالا میگوید: خدایا! من عبادتم، از نوع عبادت خاشعین باشد؛ یعنی عبادت آنهایی که در عبادتشان، قلبشان خاشع است و دلشان پیش توست. خلاصه یعنی درحال عبادت، نسبت به تو خشوع و فروتنی قلبی داشته باشم. سپس میگوییم: «اشرح فیه صدری بانابه المخبتین» شرح صدر به من عطا فرما. «شرح» بمعنی باز کردن، وسیع کردن و گشاده کردن میباشد و از جمله معانی صدر، سینه است؛ یعنی سینه مرا گشاد کن. این معنا در قرآن کریم هم در مواضع متعدد بیان شده است.
شرح صدر؛ مرکبی از نور
اما این که میگویند انسان باید شرح صدر داشته باشد، یعنی چه؟ یعنی این که دلش گنجایش تحمل رنج و زحمت در راه خدا، و درک علوم و معارف الهی را داشته باشد، برای اینکه نسبت به محرومان دلسوزی بکند، ظرفیت و گنجایش داشته باشد، برای اینکه نسبت به متکبرین و جباران حلیم باشد و ایستادگی بکند.
این شرح صدر است. قرآن کریم میفرماید: وقتی که خداوند از حضرت موسی(ع) خواست که برای تبلیغ دین پیش فرعون برود، او گفت: «رب اشرح لیصدری»۱ یعنیای خدای من! سینهِ مرا باز و گشاده بکن. آخر برای مبارزه با فرعون و رفتن پیش فرعونی که ادعای خدایی میکند باید کسی باشد که شرح صدر داشته باشد و بتواند با آن طاغوت مبارزه بکند. یا در جایی دیگر قرآن کریم میفرماید؛ «افمن شرح الله صدره للاسلام فهو علی نور من ربه»۲ در واقع در اینجا معنی شرح صدر را بیان کرده است؛ آن کسی که خدا به وسیلهِ اسلام، شرح صدر به او داده است؛ «فهو علی نور من ربه»، یعنی نور در دل او تابیده شده است. بر دل او نوری است از پروردگار خودش. به تعبیر دیگر هم میتوانیم بگوییم «شرح صدر» یعنی، روشندلی و سعهِصدر، یعنی در مقابل ناملایمات بتواند تحمل بکند.
باز از همین آیه مستفاد میشود که شرح صدر نقطهِ مقابل قساوت قلب است. شرح صدر همان داشتن دل ملایم، دل پروسعت، دل پرحوصله، دل پرادراک و خوشفهم و خوشدید است؛ اینها همه معنای شرح صدر است. آن وقت اینجا میفرماید: خدایا! شرح صدر به من عنایت کن. به چه جور؟به «انابه مخبتین»
آثار انابه و نشانههای مخبتین
«انابه» یعنی بازگشت و رجوع و تقریباً با توبه هممعنا است.
یعنی آنهایی که به تو رجوع میکنند، و به سوی تو بازمیگردند؛ آنهایی که کارشان را به تو وامیگذارند. آن انابهای که مال مخبتین است. مخبتین یعنی چه؟
«اخبات» یکی از مراتب عبودیت و ایمان به خداست. صالح بودن، مخبت بودن، قانت بودن، اینها همهاش از مراتب ایمان است.
«اخبات و محبت»، یعنی کسی که نهایت خضوع و خشوع و فروتنی را در نزد خدا دارد. در قرآن کریم نیز به همین معنای مخبتین اشاره شده است. آنجا که میفرماید: «و بشرالمخبتین».۳
حالا در اینجا مجال برای توضیح بیشتر تمام آیه نیست، اما به طور اجمال در این آیهِ شریفه بعد از اینکه عبادات و مناسکی را ذکر میکند و میگوید: «و بشرالمخبتین»، بشارت و مژده بده مخبتین را، آنوقت مخبتین را وصف میکند و نشان میدهد که مخبتین چه کسانی هستند، بالاخص آنجا که میفرماید:
«الذین اذا ذکرالله وجلت قلوبهم»۴ یکی از نشانههای مخبتین این است که اگر نام خدا برده بشود و اگر متوجه خدا بشوند، ترس دلشان را فرامیگیرد؛ یعنی از خوف خدا دلشان میلرزد و خداوند در ادامه میفرماید: «والصابرین علی ما اصابهم»۵ صفاتی از مخبتین از صفات دیگر مخبتین این است که هر چه بلا بر سرشان بیاید صبر میکنند و در مصیبتها صبورند. چنانکه میفرماید: «والمقیمی الصلوه` و مما رزقناهم ینفقون»۶ و آنها کسانی هستند که نماز را به پا میدارند و بعضی از آن چیزهایی را که ما به آنها عطا کردهایم در راه خدا به مردم انفاق میکنند.
پینویسها:
۱- سوره مبارکهِ طه آیه ۲۵
۲- سوره مبارکهِ زمر آیه ۲۲
۳- سوره مبارکهِ حج آیه ۳۴
۴- همان، آیه ۳۵
۵- همان
۶- همان
انتهای پیام/
بیشتر بخوانید تفسیر دعای روز دوازدهم ماه رمضان تفسیر دعای روز دهم ماه رمضان لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی اعمال روزهای ماه رمضان دعای شب های قدر اعمال شب های ماه رمضان دعای روزهای ماه رمضان دعای شب های ماه رمضان دعای روز پانزدهم ماه رمضان برنای خراسان رضوی تفسیر دعای روز پانزدهم ماه رمضان دعای مجیر اعمال پانزدهم ماه رمضان عناوین مرتبط تفسیر دعای روز دوازدهم ماه رمضان تفسیر دعای روز دهم ماه رمضان تفسیر دعای روز نهم ماه رمضان تفسیر دعای روز پنجم ماه رمضان تفسیر دعای روز سوم ماه رمضان نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربینندهترین اخبار استان ها ۱ فواید جالب سیگار کشیدن برای سلامتی ۲ 10 میوه مفید و دارویی برای افراد دیابتی ۳ روزه کله گنجشکی چگونه گرفته میشود؟ ۴ آیا شدت شیوع ویروس کرونا با گرمای هوا متوقف میشود؟ ۵ زندگینامه مختصر امام حسن مجتبی (علیه السلام) ۶ جدیدترین رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور 26 فروردین 1401 ۷ آشنایی با نمازهای مخصوص هر شب ماه مبارک رمضان ۸ زندگی نامه حضرت خدیجه علیها السلام اولین زن مسلمان دنیا ۹ چرا امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت است؟ ۱۰ مالک پتروشیمی میانکاله و ابر بدهکار بانک توسعه صادرات کیست؟ ۱۱ فرد هتاک به کادر درمان از کار تعلیق شد/ معرفی فرد متخلف به کمیته رسیدگی به تخلفات بیدبلند خلیج فارس ۱۲ جزییاتی جدید از قتل مرموز قهرمان پرورش اندام ۱۳ احداث پتروشیمی میانکاله با دستور رئیسی متوقف شد ۱۴ تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان دقیقا چقدر ثواب دارد؟ مهمترین اخبار رئیسی: نهاد خانواده مهمترین رکن جامعه است/ تاکید بر رفع مشکلات اعطای تسهیلات به زنان سرپرست خانوار ماشینهای تولید قطعات سانتریفیوژ به مکانی امن تر جا به جا شدند مرخصی تشویقی امیر آشتیانی به همه سربازان وزارت دفاع/ دولت وعده خود را در بکارگیری جوانان محقق کرد جمهوری اسلامی ایران به برکت مقاومت سربازان ایستاده است نشست مشترک دولت و مجلس فردا در اجلاس سران برگزار میشود آخرین اخبار استان ها اوقات شرعی قزوین در روز یکشنبه 28 فروردین 1401 اعلام شد رویکرد برخی مسئولان و مردم نسبت به سرمایه گذار نیازمند اصلاح است هشدار وضعیت زرد هواشناسی دریایی / خلیج فارس مواج و احتمال غرق شدگی زندگینامه مختصر امام حسن مجتبی (علیه السلام) مس کرمان مستحکم و با برنامه در خط دفاع دستگیری ۸ کارمند به اتهام اخذ رشوه و جعل اسناد دولتی در اهواز کشورهای خلیج فارس برای کارآفرینان فرش قرمز پهن کرده اند/ موانع تولید را برطرف کنید اوقات شرعی آبادان و خرمشهر در 28 فروردین ماه 1401+دعای روز 15 ماه رمضان اوقات شرعی اهواز در 28 فروردین ماه 1401+دعای روز 15 ماه رمضان حذف قرعه کشی، بهانه جدید خودروسازان برای افزایش قیمت است/ از استیضاح وزیر صمت کوتاه نمی آییم اوقات شرعی ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ به افق شهر یاسوج 5 هکتار زمین برای احداث گمرک اختصاصی در منطقه چرم سازی اختصاص یافت سفر رئیس جمهور به شهرستان های استان تهران قطعی است اوقات شرعی کرج در روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ اوقات شرعی خرم آباد در ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ تقویم روز و اوقات شرعی همدان در روز 28 فروردین1401 اخبار برگزیده منفورترین ویندوز کدام است؟ بازدید سجادی از ورزشگاه علی دایی گپوگفت بی واسطه خانواده هنر با رئیسی، اتفاق مبارک در ماه مبارک گوشهای از کرامات امام حسن مجتبی(ع) از منظر علمای اهل سنت بمب آرامش را بشناسید نشانه های نارسایی کبد چیست؟ مسئولیت خطیر روی دوش تازه وارد پرسپولیسیها آقای سعادتمند با خودت چند چندی؟ کاپیتان پرسپولیس گوش به فرمان گلمحمدی جزییاتی جدید از قتل مرموز قهرمان پرورش اندام «پدر گواردیولا» در «شبکه مخفی زنان» «یاغی» میشود! برنامه ویژه پرسپولیسیها پس از تعطیلات دیدار تیم های فوتبال التعاون - سپاهان ترامپ: اوباما و بایدن مقصر ائتلاف خطرناک روسیه و چین هستند مادر شهید افطاری نداد، زندانی آزاد کرد! 25 فروردین بزرگداشت عطار نیشابوری شبکه اجتماعی نشست خزعلی با امضا کنندگان بیانیه" آزار زنان" رونالدو: به شما مربوط نیست پسرم چه میپوشد آخرین اخبار بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است
طراحی سایت خبری و خبرگزاری آساممنبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: اعمال روزهای ماه رمضان دعای شب های قدر اعمال شب های ماه رمضان دعای روزهای ماه رمضان دعای شب های ماه رمضان دعای روز پانزدهم ماه رمضان دعای مجیر اعمال پانزدهم ماه رمضان ماه رمضان تفسیر دعای روز دعای روز پانزدهم ماه ماه رمضان دعای پانزدهم ماه رمضان ماه مبارک رمضان امام حسن مجتبی اوقات شرعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنهای در میان فرهیختگان قرآن پژوه تأکید کرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم در حال برگزاری است، ضمن تبریک روز معلم و تجلیل از یاد و خاطره استاد شهید مطهری، با اشاره به روایتی از امام هادی علیه السلام در رابطه با جایگاه قرآن در تجلی زندگی مومنانه اظهار داشت: با این که همواره معارف قرآنی در مسیر تحقیق، پژوهش و ترویج و نشر و بسط قرار دارد، همچنان شادابی و طراوتش حفظ و روز به روز بر آن افزوده می شود.
وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال قرآن را به گستره فراگیر تمام زمان ها تا روز قیامت نازل کرده است، گفت: امام هادی علیه السلام در پاسخ به این سوال که چه سرّی است که قرآن هر چه بیشتر خوانده و بحث شود، بر تازگی و طراوت آن افزوده می شود؟ فرمودند: چون خداوند تبارک و تعالی، آن را تنها برای زمانی خاص و مردمی خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانی و برای هر مردمی، تا روز قیامت، تازه و باطراوت است.
آیت الله حسینی بوشهری ضمن اشاره به اهمیت تبیین، توضیح و نشر اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب از دست اندرکاران برگزاری این کنگره تشکر کرد و افزود: امامین انقلاب بر این موضوع تصریح داشتند که با انس با قرآن و تامل در آیات الهی، از زاویه نگاه قرآن می شود به دل ها راه یافت و در دل ها نفوذ کرد.
وی ضمن تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنهای در میان فرهیختگان قرآن پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره کرد و گفت: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بوده، و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار دادند.
آیت الله حسینی بوشهری تفسیر حضرت آیت الله خامنه ای از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و گفت: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر کردند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.
وی بر اهمیت پایش همه جانبه اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب تاکید و بیان کرد: برخی از اساتید در بررسی کلمه به کلمه و جمله به جمله تفاسیر امام خامنه ای، نکات بدیعی را در رابطه با روش و گرایش تفسیری و قواعد آن ارائه کردند.
آیت الله حسینی بوشهری تدبر در قرآن را از مهمترین نکات پیش از تلاوت قرآن دانست و اظهار داشت: شأن پیامبر شأن تبیینی نسبت به آیات قرآن بود؛ لذا در تدبر به قرآن باید در عین توجه به محکمات، معنای متشابهات را در مسیر ارجاعات علمی قابل قبول استخراج کرد.
وی با بیان این که تفسیر قرآن باید به گونه ای باشد که خواص بپسنند و عوام بفهمند، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن به قرآن رهبر معظم انقلاب همچون سیاق علامه طباطبایی متاخذ از «القرآن یفسر بعضه بعضا» است؛ لذا کسی که می خواهد یک آیه تفسیر کند، باید به سایر آیات قرآن اشراف داشته باشد تا گمراه نشود و به بیراهه نرود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه تشریحی از تفسیر قرآن به قرآن، به مصادیقی از آیات الهی که مکمل و مفسر دیگر آیات هستند، اشاره و به تبیین برخی از ملاک های زندگی مومنانه از نگاه قرآنی پرداخت.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که باید به دغدغه های اجتماعی جامعه پرداخت و خود را محصور در احکام فردی ننماییم، تصریح کرد: باید با رویکرد هدایتی و تربیتی وارد میدان تجلی احکام اجتماعی شده، راه حل ها را از بند بند آیات قرآنی اتخاذ کنیم.
وی قرآن را نسخه شفابخش، موعظه گر، هدایت آفرین و رحمت بخش برای مومنان دانست و افزود: کسی که تحت تاثیر موعظه قرآن قرار گیرد، زنگارها از دل زدوده شده، زمینه هدایت فراهم خواهد شد؛ و کسی که مشمول هدایت شود، مشمول رحمت الهی خواهد بود.
آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در چند جلد مکتوب خلاصه کرد، خاطرنشان کرد: بحث های تفسیری رهبر معظم انقلاب با راه و سخن ایشان عجین شده است؛ به گونه ای که هرجا سخنی می گویند، مبتنی بر نکته سنجی های دقیق و عمیق معارف قرآنی است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به جایگاه سنت های اجتماعی جوامع در نگاه قرآنی، شبهه زدایی از معارف قرآنی در اذهان مخاطبان را یکی از سیره های تفسیری رهبر معظم انقلاب دانست.
وی به تبیین مصادیقی از نحوه پاسخگویی رهبر معظم انقلاب به شبهات مبتنی بر نگاه قرآنی پرداخت و با تاکید بر این که زندگی حقی همگانی است، گفت: اینگونه نیست که یک عده ای هر کاری دلشان خواست انجام دهند و از دیگران بخواهند که ساکت بمانند، نمی شود که رژیم صهیونیستی بزرگترین جنایات را رقم بزند و در مقابل پاسخ حق دفاع فلسطینیان، رویه محکومیت را در پیش گیرند.
انتهای پیام/